HEADER

HEADER

Friday, July 11, 2014

Tadabbur Ringkas al-Quran 11 : Bacaan Tiga Minit


Bismilllah
Surah al-An’aam (Binatang Ternak) diturunkan di Mekah, mengandungi 165 ayat dan hal berkaitan nama surah ini disebutkan pada ayat ke 136. Penekanan yang utama surah ini ialah berkenaan aqidah, menolak hal syubhah yang ditimbulkan oleh orang-orang kafir, menafikan bahawa manusia berhak mengharam dan menghalalkan sesuatu, hanya Allah sahaja yang layak, menerangkan keadaan orang kafir mati dan menegaskan bagi orang mukmi, seluruh solat, ibadat, hidup dan mati mereka hanyalah untuk Allah tuhan sekelian alam.
Antara isi penting ialah, Allah yang mencipta langit, bumi. Manusia dicipta dari tanah dan akan dimatikan dalam tempohnya kemudian dibangkitkan semula pada hari kiamat. Allah mengetahui segalan-galanya. Orang kafir selalu menolak keterangan dari Allah, mengejek, mendustakannya sehinggalah mereka ditimba bala atas perbuatan mereka itu, padahal sudah banyak kaum ( walaupun kaya dan kuat) yang Allah telah musnahkan kerana itu.
Rasulullah diperintahkan menjadi orang pertama menyerah diri kepad Allah (Islam) dan tidak menjadi orang musyrik serta tidak patut baginya mengambil pelindung selain dari Allah yang menciptakan semua di alam ini. Tiada yang selamat jika sekiranya bencana dating kecuali Allah yang menyelamatkan mereka. Allah menjadi saksi kenabian nabi Muhammad serta mengurniakannya wahyu yang mengesakan Allah serta menafikan kesyirikan. Tetapi ahli kitab menolak al-Quran dan nabi Muhammad sedangkan mereka mengenali nabi Muhammad selengkapnya melalui kitab-kitab mereka malah mendustakannya.
Di akhirat Allah menyuruh musyrikin untuk membawa benda-benda yang mereka sembah, tetapi dalam keadaan dusta mereka menafikan bahawa mereka telah mempersekutukan Allah sedangkan Allah mengetahui mereka melakukan itu serta mendustakan ayat-ayat Allah. Lebih dari itu mereka juga menghalang orang lain dari mendengar ayat-ayat Allah. Allah menggambarkan ketika golongan ini berada di tepi jurang neraka, mereka ngeri dengan keadaan neraka, meminta untuk kembali ke dunia untuk beriman kepada Allah. Sedangkan Allah tahu, jika mereka dikembalikan semula ke dunia, mereka tetap tidak beriman, mereka hanya berdusta (lihatlah dahsyatnya pendustaan mereka, sehingga di tepi jurang nerakapun, mereka masih meneruskan pendustaan mereka).
Allah menyuruh mereka mengakui, kiamat ini benar dan mereka mengakui, tetapi Allah tidak akan mengembalikan mereka semula ke dunia dan mereka diazab atas dosa mereka sambil mereka merasakan kekesalan yang teramat sangat atas sikap mereka mendustakan ayat-ayat Allah dahulu. Sedangkan kehidupan dunia ini hanyalah sesuatu yang melalaikan sahaja, akhiratlah yang kekal abadi. Oleh itu rasulullah dinasihatkan Allah agar bersabar dengan segala tentangan itu. Allah sifatkan keadaan orang yang tidak mahu menerima ajaran nabi itu adalah orang yang mati. Mereka tiada yang dapat menolong ketika azab Allah datang. Mereka berdegil kerana syaitan telah menghiasi perbuatan kufur mereka itu dengan keindahan. Mereka malah diberikan Allah kemewahan dan kesenangan, tetapi pada satu ketika, Allah menarik semua itu dengan mengejut sehingga ada yang dibinasakan keturunannya.
Sudah banyak keterangan-keterangan yang Allah telah berikan, tetapi kaum yang zalim tetap ingkar. Rasulullah tidak mempunyai perbendaharaan Allah serta tidak tahu perkara-perkara yang ghaib dan baginda bukan malaikat. Tetapi baginda hanya menyampaikan apa yang Allah suruh. Ada dikalangan orang kaya yang sombong dan kufur menghina orang miskin yang bersyukur, tetapi Allah tahu siapa yang bersyukur.
Allah maha menerima taubat hambanya walaupun hambanya datang dengan sepenuh dosa. Allah melarang kita menyembah selain dariNya kerana berada dalam Islam beerti tetap berada dalam kebenaran. Tetapi orang kafir mencabar kebenaran itu dengan meminta azab dengan segera. Rasulullah memaklumkan jika kuasa memberi azab itu ada ditangannya, maka mudahlah diselesaikan. Tetapi kuasa itu ada dalam kuasa Allah kerana dia maha mengetahui segala-galanya sehinggakan setiap helai daun yang gugur, biji yang gugur walau dalm keadaan gelap sekalipun, segalanya telah tercatat di Lauh Mahfuz. Dia juga yang menghidup dan mematikan dan kemudiannya mengadili seluruh manusia atas apa amalan yang dilakukan di dunia. Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment