HEADER

HEADER

Tuesday, May 12, 2015

TTB : Bekas MB dukacita slogan lain, laksana lain.


 
Dato’ Seri Ahmad Said semalam melahirkan rasa amat dukacitanya dengan konsep Transformasi Terengganu Baharu kerana pada pandangan beliau, beberapa perlaksanaannya tidak menggambarkan apa yang yang dikatakan.
Sambil mengambil contoh tentang nasib pekerja-pekerja di Syarikat Percetakan Yayasan Terengganu (SPYT) beliau menjelaskan kepada Dewan bahawa nasib mereka terumbang ambing sekarang kerana ada syarikat lain yang mengambil alih kerja percetakan itu.
Menurut sejarah SPYT yang diberitahu Ahmad kepada Dewan, PYT adalah sebuah syarikat kerajaan negeri yang hampir muflis dan terpaksa ditanggung oleh kerajaan dan melibatkan lebih 100 orang pekerja yang kebanyakkannya datang dari Kuala Nerus.
Tambah beliau lagi, setelah banyak kontrak diberikan kepada SYPT, maka akhirnya SYPT mendapat keuntungan dan sehinggakan berkemampuan membayar bonus kepada kakitangannya dan zakat kepada kerajaan.
Akan tetapi, beliau mendapat maklumat sekarang ini banyak kontrak-kontrak itu telah bertukar tangan kepada syarikat baru bernama NSR yang boleh menyebabkan nasib kakitangan SPYT kembali terumbang ambing.
“Apabila kita perkenalkan satu konsep baru, kita arahkan semua kerja-kerja percetakan, termasuk memasang banner, iklan dan sebagainya dibuat oleh SYPT ini, akhirnya syarikat ini mengalami keuntungan.
Boleh membayar bonus kepada pekerjanya dan sehingga boleh membanyar zakat kepada kerajaan negeri.
Tapi hari ini, saya dimaklumkan, kerja-kerja ini telah ditarik balik daripada SYPT dan diberikan kepada beberapa syarikat termasuk yang mendominasikannya ialah NSR.
Apakah ini benar? Dan apakah akan terjadi kepada masa depan kepada lebih 100 orang pekerja ini, dan akhirnya terpaksa ditanggung balik oleh kerajaan negeri,” soal beliau.
Namun apabila wakil Ladang, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar,bangun  meminta penjelasan kepunyaan siapakah Syarikat NSR itu, beliau menyerahkan kepada kerajaan untuk menjawabnya.
Turut disentuh oleh beliau ialah berkenaan isu wifi percuma yang perbelanjaannya mencecah RM10 juta yang dilaksanakan oleh Top IT, sebuah syarikat kepunyaan kerajaan negeri, tetapi telah beralih tangan kepada sebuah syarikat dari luar Terengganu.
Sedangkan menurut Ahmad, Top IT mempunyai ramai tenaga mahir dan pakar dalam IT maka perkara itu tidak seharusnya berlaku dan beliau meminta justifikasi yang sepatutnya dari kerajaan.
“Tetapi malangnya, saya dimaklumkan, hari ini, kerja-kerja pemasangan wifi percuma ini, telah diserahkan kepada sebuah syarikat berasal daripada Klang (Selangor) yang bernama EGN Network Sdn Bhd.
Apakah justifikasinya,” soal belliau kepada kerajaan negeri.
Beliau turut melahirkan kebimbangan yang mana berkemungkinan ada pihak yang cuba mengambil peluang apabila kontrak-kontrak yang sepatutnya boleh dilaksanakan oleh anak-anak syarikat kerajaan negeri, diberikan kepada orang-orang tertentu.
Sidang DUN Terengganu bagi Penggal Ketiga dijadulkan berlangsung selama tiga hari bermula Selasa 12 Mei sehingga Khamis 14 Mei ini.

0 comments:

Post a Comment