HEADER

HEADER

Tuesday, May 26, 2015

Program ziarah Dun Bukit Payong eratkan rakyat dengan pemimpin

Satu program yang dinamakan Program YB Cakna Rakyat, telah dianjurkan oleh jawatankuasa Majlis Tindakan Dun (MTD) Bukit Payong baru-baru ini dengan pengisian utamanya ialah ramah mesra rakyat dengan Wakil Rakyat dan pimpinan MTD.
Inisiatif yang diambil oleh MTD Bukit Payong bagi merapatkan silaturahim diantara rakyat di sekitar Dun Bukit Payong dengan pimpinan Dun itu, adalah satu langkah yang sangat baik dan perlu diberi pujian kerana berjaya melaksanakan kerja kebajikan bagi penduduk setempat.
Jelas langkah proaktif ini bukanlah kerana mahu meraih undi tetapi kerana tanggungjawab bersama jawatankuasa MTD yang merasakan perlunya usaha mengeratkan hubungan diantara pimpinan dan rakyat dijalankan secara berterusan dan bukan bermusim.
Ini jelas dapat dilihat walaupun tarikh pilihanraya yang masih jauh, ianya ternyata bukan alasan bagi jawatankuasa MTD berehat dari melakukan kerja-kerja mesra rakyat ini kerana hanya menunggu pilihanraya untuk melakukan kerja.
Antara aktiviti-aktiviti yang diadakan ketika program berlangsung ialah ziarah orang-orang sakit, mengagihkan bantuan asas makanan kepada orang-orang miskin yang dikenal pasti, sukan serta makan malam bersama orang muda dan kuliah agama.
Menurut Pembantu Wakil Rakyat Bukit Payong, saudara Ahmad Sahrizan Yahya, program sebegini sememangnya sentiasa diadakan bagi memberikan peluang rakyat untuk bertemu dengan lebih dekat lagi pimpinan MTD terutamanya Wakil Rakyat sendiri bagi sebarang permasalahan.
Walaupun Pusat Khidmat Adun sentiasa terbuka, terkadang ada penduduk merasa malu untuk datang bertemu dengan Wakil Rakyat, dan kesempatan program seperti inilah membuka peluang untuk beramah mesra, bertanya khabar ataupun mengadu masalah mereka.
“Kita membuat lawatan ini kesemua cawangan-cawangan yang ada di seluruh Bukit Payong.
Untuk minggu lepas dan minggu ini, sebanyak enam cawangan telah kita selesaikan untuk program ini.
Kita akan cuba menghabiskan kesemua lapan cawangan sasaran daripada keseluruhan 19 cawangan yang kita ada sebelum Ramadhan ini, kerana dalam bulan Ramadhan nanti kita mempunyai jadual yang lebih ketat,” kata Sharizan.
Selain Shahrizan, turut sama turun mengiringi Adun Bukit Payong, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah ialah Ketua Pemuda Dun, Ustaz Bunyamin, Setiausaha Dun, Saudara Asraf Aziz dan ahli jawatankuasa cawangan-cawangan terbabit.
Dalam kebanyakan kuliah dan ucapan YB Ustaz Mohd Nor di enam cawangan bagi program itu, beliau sentiasa menekankan agar golongan muda terutamanya tidak terjebak dalam penagihan pil kuda, dadah dan seumpamanya, kerana kesannya sangat dahsyat.
Ucapan berbentuk kasih saying beliau ini juga mengajak supaya semua golongan berusaha untuk mengadakan satu waktu paling kurang dalam seminggu bagi menghadiri majlis ilmu, supaya mereka akan lebih terikat dengan Allah dan tidak mudah diperbodohkan.
Gesaan beliau itu dibuat memandangkan firnah yang sangat teruk berlegar ketika ini keatas agama Islam yang mana jika tersalah pilih, boleh menyesatkan pemikiran dan pegangan orang Islam kerana ketiadaan ilmu.
Enam cawangan yang sudah selesai diziarahi ialah Cawangan Tok Dir, Gong Kubur, Sena Rendang, Titian Baru, Surau Panjang dan Kampung Laut, manakala Padang Tanjung pula dijangka pada Jumaat ini ziarah akan dilakukan.

0 comments:

Post a Comment