HEADER

HEADER

Wednesday, May 13, 2015

CCTV rosak : Membazir, boleh akibatkan jenayah meningkat


Televisen Litar Tertutup (CCTV) yang dipasang oleh kerajaan di beberapa kawasan yang difikirkan sesuai, didapati mengalami kerosakan dan tidak dapat berfungsi dengan baik.
Menjawab soalan dari wakil Alor Limbat, YB Ariffin Deraman yang bertanyakan adakah benar CCTV di Stesen Bas Terengganu tidak berfungsi ketika berlakunya jenayah pada 5 Mei lalu, YAB Menteri Besar Dato’ Sri Ahmad Razif Abdul Rahman mengesahkannya.
Berikutan kepada pengesahan oleh Menteri Besar itu, YB Ariffin melahirkan rasa kebimbangannya kerana kadar jenayah sekarang agak merisaukan dan meminta MB menyatakan kriteria tempat-tempat yang diutamakan pemasangannya.
Soalan asal wakil Alor Limbat ialah berapakah jumlah pemasangan CCTV di kawasan-kawasan yang kerap berlaku jenayah yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri.
Penjelasan dari MB ialah kerajaan negeri mengutamakan tempat-tempat yang sememangnya dikenali sebagai kawasan ‘panas’ dan berpotensi menjadi ‘panas’.
Dalam soalan tambahan YB Ariffin lagi, beliau meminta untuk diberikan maklumat adakah berlaku penurunan kadar jenayah di tempat-tempat yang telah dipasang CCTV tersebut.
Namun begitu, MB tidak mempunyai statistik berkenaan penurunan kadar jenayah di tempat-tempat yang dipasang CCTV untuk diberikan kepada DUN.
Beliau yang ditemui selepas sidang menyatakan kebimbangannya apabila penyelenggaraan CCTV itu tidak dibuat dengan baik, selain dari tidak boleh berfungsi, sekaligus ianya membazirkan wang rakyat.

0 comments:

Post a Comment