HEADER

HEADER

Sunday, November 30, 2014

Pelajar cemerlang UPSRI dirai

(Pelajar terbaik akademik keseluruhan DAR di Terengganu Aisha Binti Amzam ditemani ayahnya menerima Anugerah Tuan Guru Dato' Haji Harun Taib dari Dato' Hussain Awang)

Satu majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik bagi pelajar-pelajar yang telah berjaya mencapai keputusan cemerlang dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah Islam (UPSRI) telah diadakan di Madrasah Darul Iman Titian Baru, Kedai Buloh.
Majlis bagi mengiktiraf kecemerlangan pelajar-pelajar dari seluruh sekolah rendah Islam kelolaan PAS (DAR) kali ke-6 itu telah dirasmikankan oleh Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri Terengganu (DUPT), Dato’ Haji Hussain Awang.
Dalam ucapannya, Dato’ Hussain menegaskan bahawa keperluan mempelajari agama mengikut acuan yang asli iaitu al-Quran dan sunnah agar tidak terpesong perjalanan hidup seseorang manusia itu.
Bertolak dari rasa tanggungjawab itu maka, DUPT telah menubuhkan DAR-DAR ini bagi mengambil tugas membimbing masyarkat ke jalan yang diredhai Allah.
“Pendididkan agama yang tidak mengikut garis panduan yang diajar oleh Allah Taala, melalui rasulullah saw dan diwarisi oleh para ulamak yang sebelum ini dan sekarang ini, akan menyebabkan berlaku kecelaruan.
Dan kehuru-haraan dari sudut pengamalan dan pemikiran serta pemahaman dalam diri seseorang.
Yang akhirnya, berlakulah gejala yang tidak sihat disebabkan ketidak berkatan ilmu tersebut,” kata beliau.
Turut berucap ialah Pengerusi Lajnah Persekolahan DUPT, YB Ustaz Mohd Nor Hamzah yang menggambarkan bahawa kecemerlangan pelajar-pelajar dari DAR-DAR ini tidak kurang hebatnya dengan sekolah kerajaan biasa.
Beliau yang turut menekankan perlunya DAR-DAR ini diberikan sokongan oleh ahli-ahli PAS, mengharapkan agar lebih ramai lagi ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah kelolaan PAS.
“PAS telah membuktikan kehebatannya dalam bidang pendidikan dengan pencapain DAR-DAR ini.
12A bukan jumlah yang sedikit dan bandingkan dengan 5A pelajar-pelajar sekolah kerajaan.
Dan lebih membanggakan bukan sahaja ilmu dunia, malah ilmu akhirat juga ditekankan dengan serius di sekolah-sekolah Islam PAS ini.
Oleh itu DAR-DAR ini bukan lagi sebagai sekolah pilihan terakhir tetapi sepatutnya sebagai pilihan utama ibu bapa bagi mencari kejayaan dunia dan akhirat insyaAllah,” kata beliau.
Akan tetapi tambah beliau, hanyalah kekangan kewangan dan juga prasarana yang dimiliki oleh DAR-DAR ini yang mungkin agak kurang berbanding dengan sekolah biasa.
Namun segalanya akan dapat diatasi sekiranya semua ahli mengembeling tenaga bersama-sama menjayakan perancangan DUPT dalam memperkasakan pendididkan Islam dengan memberikan sokongan fizikal dan mental.
Seramai 43 orang pelajar telah disenaraikan sebagai penerima hadiah kecemerlangan daripada lapan buah DAR-DAR dari seluruh negeri Terengganu.
Tokoh terbaik akademik (Anugerah Tuan Guru Dato’ Haji Harun Taib), dianugerahkan kepada Aisha Binti Amzam dari Madrasah Darul Iman dengan memperolehi keputusan 12A.
Manakala Izzudin Al-Qossam bin Fakhruddin dan Zahidah binti Zulkifli, masing-masing mengungguli anugerah tokoh kepimpinan pelajar lelaki dan perempuan.
Anugerah Sekolah Terbaik Pencapaian UPSRI 2014 jatuh kepada Madrasah Darul Ihsan, Manir, Terengganu.

0 comments:

Post a Comment