HEADER

HEADER

Sunday, May 11, 2014

Santuari Gajah RM8 juta Ditutup!

Petikan : Buletin Online
 
HULU TERENGGANU – Santuari Gajah Sungai Ketiar yang dibina sejak tahun 2008 dan mula dibuka kepada umum pada 29 Januari 2010 sudah tidak beroperasi lagi.
 
Tinjauan yang dibuat mendapati, tidak ada aktiviti di pusat perlindngan gajah yang terletak di jalan Tasik Kenyir ke Felda Aring itu.
 
Laman sosial Santuari tersebut telah memaklumkan, ia ditutup sempena perpindahan ke Pusat Konservasi Gajah Terengganu di Sungai Deka.
 
ahmad said santuari gajah“Terima kasih atas sokongan anda semua, harap maklum, page ini akan ditutup sempena perpindahan ke Pusat Konservasi Gajah Terengganu di Sungai Deka,” menurut laman Santuari sebagaimana dikemaskini pada 29 Mac lalu.
 
Menteri Besar, Dato’ Sei Ahmad Said pernah berkata Santuari Gajah di Sungai Ketiar yang dibina dengan perbelanjaan R8 juta itu adalah antara produk pelancongan yang akan ‘dijual’ sebagai tarikan utama di Terengganu.
 
Katanya, kawasan perlindungan ini akan dibahagi kepada tiga kompatmen dan setiap kompatmen (5,000 hektar) akan dikawal menggunakan pagar elektrik dan dibuka secara berasingan.
 
“Perbelanjaan dijangka mencecah lebih RM8 juta bagi membina pagar elektrik di sekeliling kawasan perlindungan gajah,” katanya kepada pemberita selepas mendengar taklimat di pusat tersebut pada Mac tahun 2000.
 
Kerajaan negeri turut dilaporkan membuka sebuah lagi pusat gajah yang dinamakan sebagai ‘Perkampungan Gajah'.
 
Pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) bulan lalu, kerajaan negeri Terengganu menyatakan konsep Santuari Gajah adalah untuk melindungi dan menyelidik binatang tersebut.
 
Ia berbeza dengan pengurusan ‘perkampungan gajah’ yang menjurus kepada eko pelancongan.
 
santuari gajahtutup1“Perbezaannya ia dari segi konsep pengurusan dimana ‘perkampungan gajah’ adalah menjurus kepada ekopelancongan dan pendidikan,
 
“Manakala santuari gajah lebih menjurus kepada melindungi dan melakukan penyeleidikan gajah dihabitat asalnya,”sebagaimana dinyatakan kerajaan, pada kertas jawapan kepada soalan-soalan bertulis sidang DUN.
 
Kerajaan menyatakan demikian ketika menjawab soalan yang dikemukakan oleh ADUN Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah
Kos bagi pembangunan Perkampungan Gajah pula dinyatakan berjumlah RM14, 853, 334.52.

0 comments:

Post a Comment