HEADER

HEADER

Wednesday, April 23, 2014

Tanah Banggol Donas dan Kubang Jela : Sebutan semula pada 30 April


Mahkamah memutuskan untuk menunda kes tuntutan penduduk tanah di Banggol Donas dan Kubang Jela dan  kepada 30 April ini untuk sebutan semula.
Menurut Encik Yasin Aminuddin Anwar, peguam yang mewakili tujuh penama geran tanah tersebut hal itu diputuskan kerana  ketiadaan Penasihat Undang-Undang Negeri yang mewakili kerajaan negeri.
Pihak mahkamah juga memutuskan agar penduduk Kubang Jela diberi ruang yang cukup bagi membuat pengukuran semula dan penduduk dibenarkan melantik juru nilai swasta bagi memuaskan hati mereka.
“Pentadbir tanah hendaklah memaklumkan tarikh pengukuran tersebut dan pada masa itu, diminta semua pihak hadir untuk lihat pengukuran tersebut.
Dengan kehadiran juru nilai swasta itu, boleh mengesahkan pengukuran yang diminta samada seperti dalam perwartaan 1962, adakah tepat, betul atau macamana.
Selepas pengukuran itu baharulah dirujuk semula ke mahkamah samada ada lebihan atau tepat ukuran seperti sekarang dan jika ada lebihan masa itulah diberi tambahan bayaran atau pampasan ,” jelas beliau.
Ditanya samada kes yang difailkan itu menyalahi peraturan mahkamah, beliau menjelaskan, ada sedikit kesilapan teknikal yang tidak menepati kehendak dalam memfailkan kes tersebut tetapi ianya boleh diperbaiki.
Beliau turut menjelaskan kes Banggol Donas ini berlainan dengan kes di Kubang Jela yang mana kes di Kubang Jela telah diambil oleh kerajaan sementara itu di Banggol Donas, penduduk mempunyai geran yang sah.
Mengulas perkembangan terbaharu ini, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung Banggol Donas, Salleh Embong berkata penduduk Banggol Donas hanya mempertahankan hak mereka mengikut lunas undang-undang yang ada.
Sambil merasa teraniaya, beliau menegaskan bahawa mereka bukannya komunis yang ingin lawan kerajaan dan perlu dihalau sebegitu rupa iaitu dengan menggunakan pasukan keselamatan di atas tanah mereka sendiri.
Bagi beliau, kerajaan telah melanggar akta dan prosedur pengambilan tanah dan atas keyakinan itu maka penduduk mencabar notis dari Pejabat Tanah dan tidak akan sebegitu mudah menyerah kalah dalam mempertahankan hak mereka.
Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya 1 Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT) Dr. Alias Razak yang turut hadir bagi menyatakan sokongan, kesal dengan apa yang berlaku dan menyifatkan kerajaan gagal mengikut saranan Tuanku Sultan Terengganu.
Dalam Titah Ucapan DiRaja ketika perasmian Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu baru-baru ini, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Terengganu (KDYMM) menyarankan kerajaan perlu mengambil kira masalah rakyat dalam semua aspek.
“Benda ni saya sebut lama dah, benda ni sepatutnya sebelum nak buat jalan, perlu ada rundingan antara rakyat dan kerajaan.
Supaya jajaran tanah yang hendak diambil itu mengambil kira hak dan kepentingan, budaya hidup orang kampung itu.
Sedangkan jalan tu boleh dielakkan dengan adanya baruh (sawah) padi yang kosong,” ujarnya kesal.
Menurut beliau, kegagalan kerajaan mengadakan rundingan dengan penduduk itulah yang menyebabkan kerajaan terpaksa membayar pampasan yang lebih, berhadapan dengan rakyat, projek dilewatkan yang akhirnya melonjakkan kos.
Dan apa yang dikesalkan tambah beliau lagi, kesan pembaziran inisudah pasti  akan melibatkan duit rakyat.

0 comments:

Post a Comment