HEADER

HEADER

Sunday, December 7, 2014

TTB masih menyekat elaun imam dan bilal


Konsep Transformasi Terengganu Baharu (TTB) yang sedang diterapkan oleh kerajaan Terengganu pimpinan Menteri Besar baharu, Datuk Abdul Razif Abdul Rahman dilihat masih menekan pihak-pihak tertentu.
Ini dapat dilihat dengan jelas apabila sehingga kini, masih terdapat sebahagian imam dan bilal yang disekat elaun bulanan mereka oleh kerajaan negeri walaupun mereka berkhidmat sepenuh masa di masjid-masjid kerajaan negeri.
Wakil Bukit Payong YB Ustaz Mohd Nor Hamzah yang bangun bagi kali kedua pada Sidang Dun Terengganu hari ini untuk mengemukakan soalan tambahan, bertanyakan berkaitan isu imam dan bilal yang tidak dibayar elaun bulanan itu.
Menurut beliau, isu ini sudah lama berlarutan dan sehingga kini imam dan bilal berkenaan masih belum menerima bayaran elaun mereka.
“Saya melihat masih ramai lagi imam, bilal yang seolah-olah ditangguhkan atau dihentikan elaun-elaun mereka, sedangkan ramai dikalangan mereka terus bertugas, masih lagi bertugas.
Apakah kerajaan tidak mahu untuk buat satu dasar baru ataupun memulakan satu langkah baru tahun ini, ataupun Januari ini untuk mengembalikan semula elaun-elaun imam-imam dan bilal-bilal yang ditangguhkan?
Yang sewajarnya tidak dikenakan tindakan sehingga satu kariah ataupun satu masjid, seluruh imam dia, seluruh bilal dia, dihentikan elaun dia tanpa apa-apa sebab yang munasabah,” tanya beliau.
Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains Teknologi dan Tugas-Tugas Khas YB Ghazali Taib menjelaskan bahawa kerajaan sedang meneliti isu tersebut dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT) akan bertindak menyelesaikannya
Namun jawapan ringkas beliau itu, tanpa kenyataan yang menafikan yang masalah itu sememangnya  terjadi.
Soalan asal berkaitan masalah imam dan bilal ini telah dikemukakan oleh wakil Jabi, Iskandar Jaafar.

0 comments:

Post a Comment