HEADER

HEADER

Monday, February 23, 2015

Gobind Singh tak perlu takut dengan hudud dan qisas

Petikan : Buletin Online

KUALA TERENGGANU – PAS terlibat dengan Pakatan Rakyat (PR) bukan kerana dijemput oleh mana-mana pihak termasuk DAP, tetapi kerana kesediaan PAS sendiri yang sedar perlunya kerjasama untuk menegakkan keadilan dan kesejahteraan untuk rakyat.
 
Oleh itu, Ketua Penerangan PAS Terengganu Ustaz Mohd Nor Hamzah menegaskan, DAP tidak berhak ‘mengusir PAS’ dari Pakatan Rakyat.
 
Beliau menyifatkan, Ketua Biro Undang-undang DAP Gobind Singh Dio tidak faham terhadap Enakmen Jenayah Syariah Islam apabila Gobind mendakwa, PAS akan terkeluar daripada PR sekiranya membentangkan rang undang-undang pindaan enakmen tersebut.
 
“Apakah pendirian YB Gobind Singh ini menggambarkan ketidakfahaman beliau sendiri terhadap Enakmen Jenayah Syariah Islam?
 
Kerana enakmen ini tidak ada hubungkait dengan orang bukan Islam, perlaksanaannya melibatkan orang Islam yang (menjadi) majoriti rakyat Kelantan.
 
Sepatutnya dia sebagai ahli politik yang matang perlu menyedari dan tidak perlu takut dengan perlaksanaan enakmen (itu),”jelasnya.
 
mOHD nOR hAMZAHADUN Bukit Payong itu yang bercakap kepada pihak media di Pejabat PAS Terengganu pada Isnin 23 Februari juga, menyifatkan kenyataan Gobind tidak mewakili pendirian masyarakat bukan Islam.
 
Beliau berkata, rakyat bukan Islam di negeri Kelantan sendiri tidak bersikap sebagaimana yang ditunjukkan oleh Gobind yang juga Ahli Parlimen Pucong.
 
Ustaz Mohd Nor berpendapat, Gobind sedang memperjuangkan pendapat pribadi mendiang Karpal Singh, yang juga ayah kepada Gobind, dan bukannya pendapat majoriti rakyat.
 
“Bukan pendapat rakyat bukan Islam (non-muslim) keseluruhannya, yang mengundi DAP (dalam pilihanraya).
 
Rakyat yang mengundi DAP sebenarnya bukan mengundi DAP tetapi mengundi Pakatan Rakyat, yang didalamnya (terkandung) keperrcayaan mereka terhadap kejujuran PAS,”tegas beliau.
 
Oleh itu, beliau berkata, DAP boleh tidak bersetuju dengan PAS sebagaimana PAS tidak bersetuju terhadap DAP dalam beberapa isu yang timbul.
 
Katanya, PAS menghormati pendirian DAP dan sehingga kini, tidak pernah memaksa DAP melaksanakan Undang-undang Syariah d negeri yang di kuasai oleh DAP, Pulau Pinang.
 
“PAS berhak untuk tidak bersetuju dengan DAP dan PAS menghormati DAP tidak bersetuju dengan PAS, bahkan sehingga sekarang PAS tidak memaksa kerajaan dibawah pimpinan DAP di Pulau Pinang untuk melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah Islam Hudud dan Qisas walaupun rakyat di negeri Pulau Pinang juga mahu undang-undang Islam dilaksanakan,”tambahnya.

0 comments:

Post a Comment