HEADER

HEADER

Friday, March 20, 2015

Bawa Islam ke Putrajaya


Naib Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang hari ini menyeru agar Islam dibawa ke Putrajaya oleh PAS menerusi sokongan oleh semua pihak untuk dijadikan asas pemerintahan.
Menurut beliau, ini kerana masyarakat majmuk di Malaysia tidak boleh menyelamatkan Malaysia kecuali dengan Islam.
“Oleh kerana itu, dalam himpunan ini saya menyeru mari kita membawa Islam ke Putrajaya untuk menguasai dan menunjukkan Islam.
“Di Malaysia, kita mengalami kelemahan meninggalkan Islam berlalu lebih satu abad setelah mencapai kemerdekaan.
“Percayalah, kita tidak boleh menyelamatkan Malaysia, masyarakat majmuk melainkan dengan Islam,” tegas beliau.
Seruan itu dinyatakan beliau ketika meyampaikan ucapan perasmian Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah kali ke-3 di Dewan Tok Guru, di perkarangan Masjid Rusila di hadapan ribuan peserta dan pemerhati.

Ijtimak yang mengunakan tema “Wa Qudsa” (al-Aqsa ku) itu adalah bertujuan bagi memusatkan kesatuan umat Islam kepada pembebasan Masjid al-Aqsa dengan menyedarkan umat tentang kepentingan dan manafaatnya.
Turut hadir sebagai ialah ketua-ketua gerakan Islam dari seluruh pelusuk dunia.
Dato’ Seri Abdul Hadi memulakan ucapannya dengan menyingkap kembali sejarah permulaan Islam dan bagaimana kejayaan dan jatuh bangunnya kerajaan Islam semenjak ianya dimulakan oleh rasulullah s.a.w.
Jelas beliau, tujuan kehadiran Islam ke satu-satu tempat bukanlah untuk menjajah tetapi membebaskan manusia daripada kegelapan dan kejahilan.
Seterusnya ‘Islamophobia’ juga perlu dihapuskan dengan berusaha memberitahu kepada dunia apakah Islam itu yang sebenarnya agar tidak timbul lagi salah faham terhadap Islam.
Tambah beliau lagi, terbukti Islam itu agama perdamaian apabila orang bukan Islam boleh hidup aman damai dibawah pemerintahan Islam, tetapi sebaliknya berlaku terhadap orang Islam di negara bukan Islam.
Menyentuh peranan ulamak pula, Dato’ Seri Abdul Hadi menegaskan bahawa ulamak adalah golongan yang membaiki kerosakan yang dibuat oleh manusia yang terkadang datang dari orang yang mengaku Islam tetapi tersalah memilih langkah.
Orang Islam gagal kerana tidak berjaya menunjukkan akhlak Islam, walaupun ramai yang sayangkan Islam tetapi semua itu mestilah ada tafaqquh (mendalami) berkaitan dengan ilmu itu.
Beliau yang juga Presiden PAS dalam pada itu juga melahirkan kehairanan apabila ideologi-ideologi yang lain boleh diterima termasuk oleh orang Islam sendiri tetapi menolak Islam yang jelas ada termasuk di dalam kitab-kitab agama lain.
Akhirnya beliau menyeru kepada semua agar menjadikan Baitul Maqdis sebagai satu tampat bagi penyatuan kepada semua mazhab.
Majlis perasmian itu diakhiri dengan acara melelong gambar masjid al-Aqsa yang ditandatangai oleh beberapa pimpinan jemaah Islam termasuklah tandatangan Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

0 comments:

Post a Comment