HEADER

HEADER

Wednesday, September 9, 2015

Pulau bebas cukai Tasik Kenyir bakal jual arak


Exco Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Terengganu, Dato’ Mohd Jidin Shafee pada Sidang Dun Terengganu 8 September lalu, mengesahkan bahawa arak adalah antara barangan yang akan dijual di Zon Bebas Cukai Kenyir apabila ia mula beroperasi nanti.
Tambah beliau lagi, selain daripada arak, barangan seperti rokok, kain batik, pakaian, kasut serta pelbagai barangan lain turut akan dijual di sana.
Beliau menjawab soalan tambahan oleh wakil Wakaf Mempelam YB Haji Mohd Abdul Wahid Endut yang inginkan penjelasan berkaitan barangan yang akan dijual di Zon Bebas Cukai Kenyir nanti sebagai tarikan utamanya.
Soalan asal oleh wakil Batu Burok, YB Syed Azman Syed Ahmad Nawawi kepada kerajaan ialah apakah perkembangan terakhir Projek Pembangunan Pusat Bebas Cukai di Kenyir.
Menurut Yang DiPertua PAS Kawasan Kuala Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah apabila diminta mengulas perkara ini, pengakuan  Dato’ Mat Jidin itu tidak ada yang mengejutkan kerana dasar Umno itu sendiri.
“Bagi saya tindakan Umno itu adalah satu tindakan yang tidak mengejutkan kerana apa yang kita harapkan dari kepimpinan Umno berkaitan dengan Islam.
Inilah Umno yang sememangnya rakyat kenal sejak dahulu, jadi ianya tidak menghairankan.
Jika ini yang dikatakan sebagai dasar kepada pemerintahan Islam ala Umno, maka rakyat seharusnya membuat satu pendirian yang tegas kepada cara Umno ini,” tegas beliau.
Mengulas isu yang sama, Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Kamaruzzaman Abdullah berkata dengan sinis bahawa majoriti masyarakat Hulu Terengganu yang terdiri daripada melayu Islam itu menyambut baik cadangan kerajaan itu.
Tambah beliau lagi, tidak diketahui akan adanya permintaan oleh kaum bukan Islam bagi penjualan arak itu di Zon Bebas Cukai Kenyir.
“Kami warga Hulu Terengganu khususnya daerah tempat Batu Bersurat ini sangat berbangga dan berterima kasih kepada kerajaan negeri yang telah mendedahkan bagaimana sucinya perjuangan agama bangsa dan negara yang didendangkan kepada rakyat.
Dan saya percaya masyarakat di Hulu Terengganu ini sangat-sangat mengalu-alukan hasrat kerajaan kerana memilih Kenyir untuk bawa masuk perkara ini.
Sebenarnya tiada permintaan dari kaum bukan Islam untuk pembinaan Kawasan Bebas Cukai yang mempunyai arak ini
Ini adalah atas inisiatif kerajaan negeri yang bawa masuk (arak).
Oleh itu masyarakat Hulu Terengganu perlu nilai perjuangan sebenar Umno dan kami Pemuda PAS dengan secara asas sangat-sangat sedih dengan pengumuman yang diisytiharkan di dalam Dun semalam,” tegas beliau.
Berikut adalah salinan soal jawab diantara Haji Mohd Abdul Wahid Endut dengan Dato Mohd Jidin Shafee dalam sesi soal jawab dalam sidang Dun Terengganu semalam.
Haji Mohd Abdul Wahid Endut: “Apakah jenis barang-barang yang dikatakan akan ditawarkan bebas cukai?
Adakah macam kalau pergi tempat-tempat tertentu di Airport atau Pulau Langkawi yang bebas cukai seperti rokok bebas cukai, arak bebas cukai.
Jika boleh kita nak tahu barang-barang itu yang boleh memberikan semacam motivasi untuk orang pergi.Jikalau sekadar arak dengan rokok orang tak pergi bebas cukai pun melainkan yang suka hisap rokoklah.
Dato’ Mohd Jidin: Mengenai barang-barang, kita ada beberapa cadangan tetapi oleh kerana kita tak jual lagi, nak jawab payahlah, arak ke mungkin kain batik ke.
Yang saya difahamkan kasut ada, baju ada, beg tangan ada, arak pun ada, pinggan mangkuk pun ada.

0 comments:

Post a Comment