Angkat Sumpah

Hari mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri bagi kawasan Bukit Payong

Aktivi

Sebahagian aktivi dalam melunaskan amanah sebagai Adun.

HEADER

HEADER

Saturday, July 11, 2015

PAS Bukit Payong ‘kejar’ pahala


Dalam satu hadis riwayat at-Tirmizi “Sesiapa yang memberi makan orang yang berpuasa (iftar), maka baginya (pemberi) pahala seperti orang yang berpuasa itu tanpa dikurangkan sedikit pun pahala orang yang berpuasa tersebut”.
Dan dalam surah al-Baqarah ayat 148 pula yang bermaksud “ Oleh itu berlumba-lumbalah kamu dalam mengerjakan kebaikan”.
Kedua-dua ayat dan hadis ini telah menjadi sebagai pemangkin Ajk Majlis Tindakan Dun (MTD) Bukit Payong dalam mengerjakan kebajikan lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadan ini bagi menambah pahala.
Dengan niat mahu melakukan kebajikan, semalam, seramai kira-kira 25 orang petugas yang sebahagian besar mereka terdiri daripada Ajk MTD Bukit Payong telah mengadakan program pengagihan bubur lambuk di sekitar Bukit Payong.
Dua lokasi utama telah dipilih menjadi tempat agihan iaitu di persimpangan lampu isyarat Masjid Bukit Payong dan juga di hadapan Pasar Kedai Buloh.
Sebanyak 500 bekas bubur lambuk telah diedarkan kepada orang ramai selepas asar dan habis dalam masa kira-kira setengah jam sahaja.
Menurut penyelaras program Ahmad Sahrizan Yahya, program ini adalah pertama kali diadakan bagi oleh MTD dan tidak menyangka sambutan yang begitu menggalakkan dari orang ramai.
“Kita sediakan kira-kira 500 bekas bubur lambuk dan habis dalam masa 30 minit sahaja.
Disamping mengagihkan bubur ini di tepi jalan, kita juga bergerak ke beberapa rumah orang-orang tua dan uzur untuk diberikan kepada mereka.
Kita tak jangka sambutan yang sangat menggalakkan ini, alhamdulillah.
InsyaAlah selepas ini, kita akan berbincang bagi menjadikannya sebagai acara tetap MTD,” kata Sahrizan.
Pada kebiasaan dibulan Ramadan, sememangnya amalan memberi makanan berbuka puasa sebegini, masih menjadi tradisi di kebanyakan tempat di Terengganu.

Friday, July 3, 2015

Tadabbur Ringkas Quran 30 : Bacaan Tiga Minit

Surah Ibrahim. Diturunkan di Mekah, mengandungi 52 ayat. Dinamakan Ibrahim bersempena nama Nabi Ibrahim mulai ayat 35. Al-Quran adalah gunanya bagi rasul mengeluarkan manusia dari kegelapan kekufuran kepada cahaya keimanan. Jangan kita jadi orang yang mengutamakan dunia, menghalang manusia dari agama Allah kerana itulah ciri-ciri orang yang sesat. Nabi-nabi dan rasul-rasul yang diutuskan kepada sesuatu kaum adalah dari kalangan mereka sendiri bagi memudahkan kefahaman. Hidayah dan dan kesesatan adalah milik Allah.
Bani Israel mempunyai banyak keistimewaan yang dikurniakan oleh Allah. Maka Allah menyuruh mereka mengenang “Hari-Hari Allah” itu supaya mereka bersyukur. Dan kesyukuran itu akan ditambahkan nikmat, tetapi jika kufur, azab Allah sangat keras. Allah tidak rugi apa-apa jika manusia kufur. Sebagaimana yang terjadi kepada kaum nabi-nabi yang terdahulu yang kufur, mereka merana terkena azab. Setelah diberi dalil, mereka menolak dan meminta mukjizat lain sambil mengejek. Bukan itu sahaja, nabi-nabi itu diugut untuk diapa-apakan. Tetapi Allahlah yang menjadi penyelamat orang-orang yang beriman
Azab neraka yang mereka akan lalui iaitu meminum air tubuh mereka yang dibakar, busuk. Mereka mesti minum walaupun tidak mahu, dan mereka tidak akan mati di dalam neraka. Orang yang kafir, usaha baik mereka hanyalah seperti debu yang berterbangan ditiup angin. Sia-sia kerana dia sesat. Pengikut kepada golongan kufur akan mencari ketua mereka minta dilepaskan dari seksa neraka. Tetapi ketua mereka sendiri tidak terlepas dari azab. Hinggakan syaitan juga berlepas diri dari semua orang yang mengikutinya ketika di dunia dahulu dan membenarkan Allah. Manakala balasan bagi orang-orang yang yakin dan beriman kepada Allah adalah syurga yang kekal abadi
Kalimah yang baik seperti tauhid, zikir, al-Quran atau kalimah iman ibarat satu pohon yang bagus, akarnya mencengkam kuat dan pucuknya menjulang tinggi. Mengeluarkan buah yang lazat dengan izin Allah, ianya memberi manafaat yang banyak. Manakala sebaliknya kalimah yang buruk seperti syirik, diibaratkan sebagai satu pokok yang yang tidak berguna dan subur. Tidak gagah berdiri, akarnya bila-bila masa boleh tercabut. Begitulah bandingan kepada orang yang beriman – pokok yang bagus dan orang-orang kafir seperti pokok yang tidak berguna. Allah membantu orang beriman agar tetap teguh dengan pendirian mereka dunia dan akhirat
Banyaknya nikmat yang Allah kurniakan kepada manusia, sehingga tidak akan mampu manusia membilangnya, tetapi manusia tetap ingkar. Contoh dalam peristiwa Nabi Ibrahim dengan kaumnya yang menyembah berhala ketika di Bablyon. Nabi Ibrahim kemudiannya berpindah ke Mekah dan berdoa kepada Allah agar keturunannya tidak menyembah berhala, tetapi tetap mendirikan sembahyang yang benar kepada Allah. Baginda juga mendoakan agar Mekah dijadikan tempat bagi tumpuan manusia, diberi keamanan, mensyukuri dikurniakan Ismail dan Ishak walaupun dia sudah tua, memohon keampunan kepada orang tuanya.
Allah tidak pernah lalai daripada kaum yang kafir,Cuma menunggu masa sahaja, untuk mengazab mereka. Dan apabila datang azab, mereka akan terbeliak tercengang dengan apa yang berlaku kerana kebingungan. Ketika itu, orang yang zalim merayu utnutk diberikan peluang kembali ke dunia, bagi menyahut kembali seruan Allah di dunia dahulu. Tetapi mereka ditempelak kembali kerana di dunia dahulu mereka telah diberi masa dan sebaliknya mereka mengatakan bahawa mereka tidak akan diapa-apakan selepas mati nanti. Sedangkan kesan kaum yang derhaka kepada Allah telah ada dan dilihat oleh mereka.
Mereka yang merancang kejahatan kepada Islam, akan Allah membalas balik rancangan mereka itu, walau sehebat manapun mereka rasa rancangan mereka itu. Jadi Allah tahu dan sedar akan rancangan mereka. Dan apabila tiba masa dibangkitkan, orang-orang yang berdosa akan berada dalam keadaan diberkas dan dibelenggu, pakaian mereka dari minyak tar dan seluruh muka dan badan mereka diliputi jilatan api neraka. Ini berlaku kerana Allah mahu membalas tiap-tiap usaha manusia di dunia dahulu. Oleh itu, baca dan kajilah al-Quran kerana ianya adalah peringatan bahawa Allah itu tuhan yang Maha Esa, tiad sektu baginya dan Dia berkuasa atas segala makhluk di dunia dan akhirat. Kemana lagi kita mahu berlepas diri? Tamat Surah Ibrahim dan juzuk ke-13. Wallahua’lam

Tadabbur Ringkas Quran 29 : Bacaan Tiga Minit

Muqaddimah Surah ar-Ra’d (Guruh). Diturunkan di Mekah, mengandungi 43 ayat. Pada permulaan surah, diberi pernyataan, langit yang dibina tiada bertiang, yang Dia bersemayam di atas arasy, menjaga peredaran cakerawala dan segala kuasa pentadbiran alam ini adalah ciptaan dan kepunyaan Allah. Sampai masa, semuanya akan musnah dan semua makhluk akan mengadap Allah. Pada bumi juga ada tanda-tanda, jika manusia mahu berfikir tentang kebesaran Allah.
Tetapi yang menghairankan, orang kafir masih bertanya dengan keraguan adakah mereka yang telah mati akan dihidupkan semula dalam bentuk kejadian baharu. Kemudian dengan nada sinis, memohon kepada rasulullah agar diturunkan azab. Sedangkan mereka telah lihat sediri tanda-tandanya yang tidak jauh dari mereka. Mereka juga meminta mukjizat seperti nabi-nabi sebelum ini (menunjukkan mereka percaya mukjizat nabi dan azab yang terkena pada kaum sebelumnya). Tetapi Allah menyatakan rasulullah hanyalah membawa peringatan azab dan nikmat dan akan memimpin kaumnya ke jalan yang benar.
Allah mengetahui perkara yang ghaib, sehinngakan janin dalam rahim ibu, bagaimana keadaannya, Allah tahu. Oleh itu, samada manusia mahu menyembunyikan sesuatu dalam hatinya atau menzahirkannya, Allah tahu akan perkara itu. Allah mengirim malaikat untuk menjaga setiap manusia (malaikat hazafah. Malaikat ini berlainan dari Kiraaman Kaatibiin). Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sehingga mereka merubah nasib mereka sendiri. Iaitu jika kaum itu kaya dan baik akhlaknya, mereka tidak membuat dosa, maka Allah akan kekalkan mereka dalam kebaikan. Sehinggalah mereka mengubah cara mereka kepada akhlak yang keji, kerana itulah bermulanya kehancuran kehidupan.
Petir, kilat, guruh dan hujan adalah kejadian ciptaan Allah. Orang yang mensyirikkan Allah diibaratkan membuat kerja sia-sia seperti membuka tangan mereka dan mengharapkan air masuk ke dalam mulut mereka yang pastinya tidak akan sampai. Sedangkan semua makhluk Allah di alam ini tunduk kepadaNya samada suka atau tidak, disedari atau tidak. Buktinya, jika ditanya kepada orang kafir, siapakah yang mentadbir langit dan bumi ini, maka dijawab mereka, Allah. Tetapi mereka tetap berdegil walaupun diberikan bukti-bukti yang nyata. Bandingan yang hak dengan yang batil ialah seperti hujan yang turun, membasahi bumi, membawa bersama buih-buih. Dan barang-barang seperti emas, perak yang dibakar, akan meninggalkan buangannya. Maka yang menyuburkan bumi serta memberikan hasil ialah air hujan dan buih berlalu pergi. Yang menjadi perhiasan ialah emas dan perak, tetapi bahan buangannya tiada harga. Maka itulah bandingan antara yang hak dan batil.
Bagi orang yang diazab kerana menolak seruan Allah, mereka sanggup untuk menebusnya dengan harta sepenuh bumi atau sekali ganda. Sayangnya kerana mereka tidak mahu menggunakan akal ketika hidup. Bagi hamba Allah yang menuruti segala perintah Allah samada yang wajib dan sunat kerana takutkan Allah akan diberi balasan yang sebaik-baiknya iaitu syurga, hidup bersama keluarga (jika keluarga juga beriman) dan disambut malaikat. Dunia ini adalah kesenangan kecil sahaja berbanding akhirat. Atas dunia, Allah memewahkan dan menyempitka rezeki sesiapa sahaja yang Dia kehendaki.
Zikir kepada Allah adalah satu cara mententeramkan hati. Rasulullah diutuskan adalah bagi mengajak manusia kemabali kepada Allah dengan mukjizat al-Quran. Al-Quran ini adalah mukjizat, tetapi orangkafir tidak mahu mengakuinya. Mereka meminta mukjizat dalam bentuk lain sambil mengejek-ngejek rasulullah. Sedangkan nabi dan rasul terdahulu juga mendapat nasib yang sama, sehinggalah Allah menurunkan azab ke atas mereka yang menentang. Orang kafir ini telah diperdaya oleh iblis dengan memperhiaskan kesyirikan itu supaya Nampak benar dan hawa nafsu mereka pula menyekat untuk mereka melihat kebenaran. Dan pastilah mereka akan ke neraka.
Dengan turunnya al-Quran, Allah memberitahu bahawa sebahagian kecil ahli kitab gembira kerana mereka mebaca kitab dan percaya. Mereka jujur dengan kebenaran dan kemudiannya masuk Islam. Manakala sebahagian besar lagi tetap kufur, malah mengadakan pakatan untuk menghancurkan Islam. Allah turut member amaran kepada rasulullah, jika sekiranya rasulullah mengikut hawa nafsu, maka tiada apa yang akan dia peroleh dari Allah.
Kedegilan orang kafir sangat keras kerana biarpun telah meilhat kesudahan bagi orang yang menentang Allah, mereka tetap menentang. Usaha mereka bagi melancarkan serangan kepada rasulullah digagalkan Allah. Mereka berkeras tidak mahu mengakui kerasulan Muhammad saw, tetapi Allah memberikan jaminan yang Dia menjadi saksi kerasulan Muhammad saw dan juga melalui kitab Taurat, Zabur dan Injil, telahpun dinyatakan dan diperakui oleh mereka yang jujur dalam berpegang kepada kitab-kitab itu semua. Wallahua’lam. Tamat Surah ar-Ra’d.

Wednesday, July 1, 2015

Tadabbur Ringkas Quran 28 : Bacaan Tiga Minit

Juzuk ke-13. Masih dalam surah Yusuf. Setelah Nabi Yusuf dibersihkan daripada fitnah dan keluar dari penjara yang mana dia kemudiannya dilantik oleh raja menjadi pembesar Mesir. Di sini ada sedikit perkara yang menarik iaitu Nabi Yusuf meminta supaya dia dijadikan sebagai penjaga perbendaharaan Mesir dalam ayat ke-55. Maka ayat ini dijadikan dalil harus seseorang itu jika benar-benar amanah boleh meminta jawatan yang ada padanya kebolehan untuk dia menjawat jawatan itu. Begitulah caranya Allah menaikkan martabat Nabi Yusuf dan Dia berkuasa memilih sesiapa sahaja untuk itu. Namun kemuliaan ini tidak dapat menandingi kemuliaan akhirat.
Saudara-saudara Nabi Yusuf diperintahkan oleh Nabi Ya’kub untuk datang dari Palestin ketika musim kemarau kerana mencari makanan seramai 10 orang tanpa adik kandung Nabi Yusuf, Bunyamin. Nabi Yusuf masih ingat akan saudara-saudaranya itu tetapi menyembunyikannya. Nabi Yusuf mengatur rancangan untuk bertemu Bunyamin dengan memberikan bekalan kepada mereka dan meletakkan kembali barang dagangan mereka yang dibawa sebagai tukaran tanpa pengetahuan mereka. Nabi Yusuf memberi syarat kedatangan mereka pada lain kali mestilah dengan Bunyamin atau tiada bekalan lagi yang akan diberikan. Apabila mereka pulang ke Palaestin, segera mereka memujuk Nabi Ya’kub agar membenarkan Bunyamin mengikuti mereka bagi mereka menerima lagi bekalan dari Nabi Yusuf.
Nabi Ya’kub sudah hilang kepercayaan kepada anak-anaknya kerana peristiwa mereka dengan Nabi Yusuf dulu. Tetapi apabila mereka melihat bekalan mereka dikembalikan oleh Nabi Yusuf, maka mereka semakin bersungguh untuk membawa Bunyamin bersama kerana pastinya mereka akan mendapat lagi bekalan. Akhirnya Nabi Ya’kub membenarkan mereka membawa Bunyamin tetapi dengan sumpah atas nama Allah untuk menjaga Bunyamin. Dengan pelbagai pesan agar menjaga keselamatan, seperti menyuruh mereka masuk ke Mesir melalui berlainan pintu agar mereka tidak dilihat sebagai satu kumpulan berbahaya. Merekapun berangkat ke Mesir sekali lagi. Tetapi malang, Bunyamin kemudiannya ditangkap kerana dituduh mencuri bejana raja ketika mahu pulang ke Palestin
Nabi Yusuf diilhamkan oleh Allah menggunakan cara itu untuk memisahkan mereka dengan Bunyamin, kekal tinggal di Mesir kerana ditahan mencuri. Tetapi apabila terbukti bejana itu ada dalam simpanan Bunyamin, saudara-saudara mereka segera menuduh dengan berkata saudara kandung Bunyamin (Nabi Yusuf) juga dulu juga pernah mencuri, yang membuatkan Nabi Yusuf merasa marah, tetapi ditahannya. Setelah usaha mereka cuba memujuk agar Bunyamin diganti dengan salah seorang dari mereka gagal, maka bermesyuaratlah mereka tentang bagaimana mahu memberitahu kepada Nabi Ya’kub. Abang mereka yang sulung, memutuskan untuk tinggal di Mesir kerana malu atas kegagalan mereka menjaga Bunyamin.
Mereka kemudiannya memberitahu perkara yang berlaku kepada Nabi Ya’kub dan berlepas diri dengan perbuatan Bunyamin kerana bukan salah mereka. Nabi Ya’kub kecewa bila mendengar cerita itu tetapi dia seorang yang sangat penyabar sambil berharap kedua-dua Bunyamin dan anaknya yang sulung akan kembali kepadanya. Nabi Ya’kub langsung teringatkan Nabi Yusuf dan menimbulkan rasa tidak puashati anak-anak mereka kerana mata Nabi Ya’kub menderita disebabkan menangis teringatkan Nabi Yusuf. Nabi Ya’kub kemudiannya memerintahkan anak-anaknya agar tidak berputus asa mencari semula Bunyamin dan Nabi Yusuf. Merekapun bertolak kembali ke Mesir, tetapi dengan membawa barang dangan yang kurang mutunya kerana kemarau. Mereka meminta belas ihsan nabi Yusuf untuk menerima barangan mereka seperti biasa dan menegmbalikan Bunyamin kepada mereka.
Ketika itulah Nabi Yusuf mengungkit kembali kisah mereka membuangnya dahulu yang menyebabkan mereka terkejut. Mereka meminta kemaafan dan sedar akan ketaqwaan dan kesabaranlah Nabi Yusuf maka dia ditinggikan kedudukannya. Nabi Yusuf yang berjiwa besar, memaafkan kesemua adik beradiknya kerana kejahilan mereka dahulu. Dia kemudiannya memberikan bajunya untuk diletakkan ke muka Nabi Ya’kub yang akan membuatnya dapat melihat dengan sempurna semula. Kekuatan perasaan kasih seorang ayah, dapat menghidu bau Nabi Yusuf, walaupun rombongan anak-anaknya masih belum sampai ke Palestin. Sehinggakan dia dikatakan oleh ahli keluarga yang bersamanya di Palestin sebagai tidak siuman. Selepas semuanya selesai, anak-anak nabi Ya’kub memohon keampunan atas dosa-dosa mereka yang lalu, Nabi Yusuf menjemput semua saudaranya bersama keluarga mereka untuk tinggal di Mesir kerana Mesir adalah negeri yang selamat.
Kemudian setelah semua keluarganya berkumpul, mereka 11 orang saudaranya dan dua ibu bapanya, tunduk memberi hormat kepada Nabi Yusuf, bertepatan sepertimana yang Nabi Yusuf mimpikan dahulu. Akan tetapi sifat tawadhuk sebagi seorang nabi pilihan, Nabi Yusuf sebaliknya memuji Allah atas limpah kurnia yang telah diberikan kepadanya dan memohon agar dia dimatikan dalam keadaan husnul khatimah. Tiada kesombongan dalam hatinya.
Kisah Nabi Yusuf ini adalah perkara ghaib yang diceritakan oleh Allah kepada nabi. Rasulullah walaupun sangat ingin manusia beriman kepada Allah, tetapi kebanyakannya tidak mahu padahal bukan rasulullah meminta upah dari mereka. Walaupun banyak tanda yang Allah berikan, tetap mereka kufur. Orang yang dikatakan beriman juga ada yang melakukan syirik. Mereka rasa mereka aman dari azab Allah. Rasulullah diperintahkan Allah agar menegaskan jalannya dan pengikutnya adalah jalan lurus kepada agama Allah dan bukan dari golongan orang yang mempersekutukan Allah. Kita digalakkan untuk mengembara melihat akan kesan-kesan buruk kaum yang kufur kepada Allah supaya kita bertambah takut kepada Allah. Kaum yang ingkar diberi Allah tempoh bertaubat sehingga pada suatu waktu, Allah akan menyelamatkan para nabi dan rasul dan mengazabkan orang kafir ketika waktunya sudah sampai. Dan azab itu tiada sesiapa yang beoleh menghalangnya. Oleh itu perlu kita mengambil iktibar dengan kisah para nabi dari al-Quran kerana ianya cerita benar dan bukan cerita yang diada-adakan untuk menjadi petunjuk kepada manusia yang terkemudian. Tamat Surah Yusuf. Wallahua’lam.